poniedziałek, 5 września 2016

Porównanie obiektywów Nikkor 50mm 1.4 D i Nikkor 50mm 1.8 G

Wybór pierwszego obiektywu, który przyda się zarówno do fotografii portretowej, przyrody lub fotografii studyjnej nie jest prosty. Na początku większość z nas operuje obiektywem kitowym, czyli tym, który otrzymujemy w zestawie. Zazwyczaj są to 18-105mm lub 18-55mm. Co potem? Gdy poczujemy, że chcemy się rozwinąć? Proponujemy zakup uniwersalnej pięćdziesiątki. Świetnie sprawdzi się w fotografii detali, portretowej. Jest to tak zwana stałka, czyli obiektyw, w którym ogniskowa pozostaje niezmienna. Gdy zdecydowaliśmy się już na 50mm, pozostaje nam wybór jasności obiektywu. Najbardziej popularne to 50mm 1.4 i 50mm 1.8. Który wybrać? To zależy od naszych osobistych upodobań. Musimy zaznaczyć również, iż obiektywy te występują w wersji G i D. Wersja G ma wbudowany przełącznik AF - obiektywy te są droższe od wersji D, która przełącznika nie posiada. O co chodzi? Chodzi o to, że niektóre aparaty nie posiadają w korpusie wbudowanego przełącznika AF i do nich należy kupować wersje G obiektywów, dla tych aparatów, które posiadają ten przełącznik wybieramy wersję D. Zarówno wersja G jak i D będzie ostrzyć automatycznie z tego typu aparatami. Poniżej prezentujemy Wam różnice pomiędzy tymi dwoma obiektywami.

Chcieliśmy aby post był dla Was przyjemny. Sami z doświadczenia wiemy, że trudno znaleźć jakiekolwiek sensowne porównanie 50mm 1.8 i 50mm 1.4. Nie będziemy pisać zbyt wiele. Słowa nie są tutaj potrzebne. Najważniejsze jest pokazanie Wam jakie różnice prezentują obiektywy, których użyliśmy do porównania. Mamy dzisiaj Nikkor 50mm 1.4D oraz Nikkor 50mm 1.8G. W celu stworzenia posta ustrzeliliśmy 51 zdjęć. Stworzyliśmy z nich 10 gifów, które ułatwią Wam zobaczenie różnicy pomiędzy obiektywami. Do dzieła!

Krótka instrukcja czytania zdjęć.

Przede wszystkim musicie wziąć pod uwagę, że światło dzienne nie dało nam niezmiennego oświetlenia, co widać na niektórych zdjęciach, kąt padania promieni jest nieco inny. Staraliśmy zmieniać się obiektywy najszybciej jak to możliwe, jednak kilka sekund to już dużo. Gdy popatrzycie na zdjęcie - spójrzcie w jego lewy dolny róg. Tam znajduje się informacja co do tego jaki obiektyw został użyty, np. 50mm 1.4. Pod spodem mamy wartość przysłony, na której zostało zrobione zdjęcie, np. f/1.4, f/2.2. Zdjęcia robiliśmy na kilku wartościach, abyście zobaczyli jak zmienia się to co najważniejsze i to na co najbardziej liczymy kupując stałkę - bokeh. Słowo pochodzi z języka japońskiego (boke) i oznacza rozmycie. Najlepszym przykładem bokehu są te, według nas, piękne groszki na dalszym planie zdjęcia. Wiecie już chyba wszystko co powinniście wiedzieć o dzisiejszym pości. Oglądajcie, porównujcie. Ocenę zostawiamy Wam!

 Jak zmienia się bokeh wraz z przymykaniem przysłony?


Z użyciem przedmiotu 50mm 1.4 D

Sam bokeh 50mm 1.4 D




Z użyciem przedmiotu 50mm 1.8 G


Sam bokeh 50mm 1.8 G

 

Różnica pomiędzy 50mm 1.4 D i 50mm 1.8 G


50mm 1.4D


50mm 1.4D f/1.8


50mm 1.8G


50mm 1.4D/50mm 1.8G


50mm 1.4D f/1.8 -> 50mm 1.8G f/1.8

 

Porównanie bokehu na przysłonie 1.4 i 1.8


Porównanie 1.4 i 1.8. Obydwa na przysłonie f/1.8


Porównanie 1.4 i 1.8 na maksymalnych wartościach przysłony f/1.4 i f/1.8




 

 Jak zmienia się bokeh na różnych wartościach przysłony? Tym razem z kolorowym detalem.

W tym podpunkcie widać jak zmieniło się światło. Zdjęcie na przysłonie 1.4 wyszło o wiele jaśniejsze, nie tylko z powodu większej jasności obiektywu w porównaniu do 1.8. Duży wpływ miały padające promienie słońca, co widać na trawie ;-)

50mm 1.8G i różne wartości przysłony


50mm 1.4D i różne wartości przysłony


Porównanie 1.4D i 1.8G na maksymalnej przysłonie




Porównanie 1.4D i 1.8G, obydwa na przysłonie f/1.8


Podsumowując dzisiejsze porównanie, możemy dojść do dwóch najważniejszych wniosków: oba obiektywy rozmywają bardzo ładnie i nieźle pracują pod światło. Bokeh jednak różni się. 50mm 1.4 D sprawia, że ma on ostre krawędzie, przez co jest bardziej zdefiniowany i wyrazisty. 50mm 1.8 G robi bardziej zlany i jednolity bokeh. Do tego, co jest oczywiste, dzięki 50mm 1.4 D zdjęcia na tych samych ustawieniach są jaśniejsze, a kolory bardziej żywe. Diametralna różnica między obiektywami to ich głośność pracy. 50mm 1.8 G (jak i cała wersja G), pracuje niemalże bezszelestnie w porównaniu do D. Obiektywy różnią się też wagą, 50mm 1.4 D jest cięższy. Dodatkowo podczas przymykania przysłony 50mm 1.8 G radzi sobie lepiej. Bokeh nie staje się kanciasty od f/2.0, jak dzieje się to w przypadku 50mm 1.4 D.

Obydwa obiektywy mają wady i zalety. Nie są one znaczące. Wszystko zależy od naszych osobistych upodobań. Jedni wolą ostrzejszy i bardziej zarysowany bokeh (50mm 1.4), a inni ten opływowy i plastyczny (50mm 1.8). Ważnym faktem jest to, iż 50mm 1.8 jest o wiele tańszy od tego ze światłem 1.4.
Więcej technicznych informacji o obiektywach znajdziecie w jednym z poprzednich postów: tutaj .
Mamy nadzieję, że ten post spełni Wasze wymagania i wskaże Wam drogę! Pozdrawiamy! :)



2 komentarze:

  1. Świetne, rzeczowe i bardzo merytoryczne porównanie tych szkieł. Technicznie wyczerpujące a zarazem przejrzyste i zrozumiałe dla osoby niekoniecznie chcącej zagłębiać się w szczegóły konstrukcji obiektywów :) Z niecierpliwością czekam na kolejne artykuły... Może tym razem spróbujecie scharakteryzować i opisać piękno sferycznego kadru widzianego obiektywem typu "fisheye" ? Jakże niebanalnego i ciekawego a zarazem niedocenionego przez wielki fotografów :)

    P.S. Robicie świetną robotę moimi mili :) Powodzenia i Pozdrawiam.
    FotoJanusz ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drogi FotoJanuszu, obiektyw typu rybie oko to temat rzeka i tam go pozostawmy. Niech spokojnie zajmuje miejsce w torbach jego zwolenników :)
      Dziękujemy za miłe słowa i serdecznie zapraszamy do odwiedzania naszego bloga!

      Usuń